به نام خدای مهربان
پدر و مادر های خوب، سلام!
شکل گیری شخصیت بچههای ما در جامعه به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی از این عوامل کاملا محسوس و در جلوی چشم ما هستند.
مانند آموزشهای روزانه تربیتی توسط پدر و مادر، یا آموزشهای مستقیم معلم ها در مدرسه.
اما یکسری عوامل دیگر وجود دارند که از چشم ما پنهان اند، یا دست کم مورد توجه جدی ما قرار نمیگیرند
ولی به مراتب، در تربیت نقشی به مراتب موثرتر از عوامل آشکار ایفا میکنند. نام این گروه از عوامل را عوامل تربیتی نامحسوس میگذاریم.
و اتفاقا یکی از مهمترین مکانهایی که عوامل تربیتی نامحسوس فعالیت میکنند، در مدرسه است.
در مدرسه، عوامل تربیتی نامحسوس زیادی وجود دارد که نتیجه آن در هیچ دفتری ثبت نمیشود، و در کارنامه تحصیلی هم اثری از آن به چشم نمیآید.
اما مدتی پس از حضور فرزندمون در یک مدرسه، کم کم آثار آن عوامل را در گفتار و رفتار روزانهاش حس میکنیم:
اگر میبینید فرزند شما بعد از مدتی حضور در یک مدرسه، به شکل خاصی حرف میزند، یا از ادبیات خاصی استفاده میکند، یا راه رفتن، غذاخوردن، نوع لباس پوشیدن، نوع ابراز احساساتش، استدلالش، و نگاهش به حوادث اطراف متفاوت میشود، باید دلیل آن را در رفتار و گفتار اطرافیان فرزندتان جست و جو کنید.
چرا که بچهها ناخواسته تحت تاثیر افراد اطرافشان قرار میگیرند و کمکم شبیه آنها میشوند، بدون اینکه حتی خودشان متوجه این تاثیرپذیری باشند.
اینجاست که انتخاب مدرسه برای فرزند کمی دشوار میشود،
چرا؟
چون ما معمولا در انتخاب مدرسه به عوامل محسوس و ظاهری آموزشی نگاه میکنیم، و به عوامل نامحسوس اما موثر در شکلگیری شخصیت دانشآموزان کمتر توجه میکنیم.
علت هم این است که عوامل تربیتی نامحسوس در یک مدرسه را اصلا نمیشود با نگاه اول به چشم دید
و کشف آنها نیاز به دقت، هوشیاری و تیربینی دارد:
یکی از راههای کشف این مساله این است که ببینیم آیا اصلا مدرسه فرزند من به خانواده دانشآموزهایش اهمیتی میدهد؟ و براش مهم است که والدین دانشآموز از چه ویژگیهای شخصیتی و تربیتی برخوردار باشند یا نه؟
آیا مدرسه در انتخاب کادر آموزشی و مدیریتی و حتی نیروهای خدماتی خودش، ملاک و معیارهای دقیق تربیتی دارد؟ یا صرفا کافی است هر کدام از آنها در وظایف خودشان کاربلد باشند؟
سپس باید دید که دانشآموزانی که در یک مدرسه دور هم جمع شدهاند، از کجا آمده اند؟
آیا مدرسه در انتخاب آنها هم ملاک و معیاری داشته یا هر کسی که از در مدرسه وارد شده، صرفا چون همسایه مدرسه بوده یا دوست و آشنای یکی از همکاران مدرسه بوده یا چون شهریه خوبی به مدرسه میداده، ثبت نام شده است؟
پس برای من به عنوان پدر یا مادر باید بسیار مهم باشد که بدانم آیا مدرسه فرزندم ملاک و معیاری برای پذیرش دانشآموز داره یا خیر؟
و اگر دارد، آن ملاکها چیست؟
مجموعه این مسائل زمانی که کنار هم قرار میگیرند، فضایی متفاوت از فضاهای آموزشی دیگر را ایجاد میکند که شاید در نگاه اول چندان به چشم نیاید، اما آثار فرآوان آن را بعد از مدتی میشود به خوبی در رفتار و شکلگیری شخصیت فرزندان مان مشاهده کرد.
یادتان باشد، فرزند شما آینهی آدمهایی است که بیشتر وقتها با آنها در ارتباط است.
اگه میخواهید بدانید که فرزند شما در آینده چه کسی میشود، دقت کنید که فرزند شما بیشتر با چه افرادی و در ارتباط قرار میگیرد.
دیدگاه خود را بنویسید